646. Benedict Cumberbatch otwiera Festiwal w Charleston

„Dałeś mi hiacynty rok temu pierwszy raz. 
Nazywano mnie hiacyntową dziewczyną.”
 
Na otwarcie tegorocznego Festiwalu w Charleston 19 maja 2022 roku Benedict Cumberbatch przeczytał poemat TS Eliota "The Waste Land", do którego muzykę skomponował Anthony Burgess, a wykonała orkiestra Britten Sinfonia z sopranistką Anną Dennis.
 

via Nicholas Daniel twitter
 
Historia muzyki do poematu T.S. Eliota jest intrygująca. Anthony Burgess przeczytał “The Waste Land” w 1932 roku w wieku 15 lat i było to dla niego bardzo pouczające przeżycie:

"Niewiele zrozumiałem z tego wiersza, ale wyczułem, że jest on ważny. Wydawało mi się, że słyszę drzwi, gdzieś daleko w jednym z korytarzy mojego umysłu, próbujące skrzypnąć, ale nie do końca mi się to udało. Przepisałem cały wiersz. Potem nauczyłem się tego na pamięć.”

Burgess uznawał lirykę TS Eliota, a zwłaszcza The Waste Land, za jedno z podstawowych dzieł współczesnej literatury. Pisarstwo Eliota opisał jako “magiczne osiągnięcie, które pozbawia rozsądku zdrowego, rozsądnego i uczonego, a nawet płaskiego i prozaicznego, tworzy poezję, która wywołuje autentyczne mrowienie nad kręgosłupem, a nawet wzrusza do łez”.

Nawiązując do utworu Eliota, Burgess wykorzystał style muzyczne i techniki z różnych czasów i kultur, aby stworzyć bogaty, aluzyjny gobelin. Cytaty głównie Strawińskiego i Wagnera oraz popularne pieśni z lat 1910 i I wojny światowej splatają się w oryginalne i wymagające 35-minutowe dzieło dla sześciu muzyków: flet, obój, wiolonczela, fortepian, sopran i narrator. (x)

 Członkowie Britten Sinfonia z Benedictem:

Benedict i Britten Sinfonia

Benedict i Armistead Maupin via Nicholas Daniel twitte

Żeby choć trochę poczuć klimat utworu proponuję obejrzeć zarejestrowane na żywo wykonanie z Manchesteru dzięki The International Anthony Burgess Foundation:
 

A na zakończenie Benedict Cumberbatch sfotografowany przez Stevena Hattona 19 maja podczas Charleston Festival w przepięknym budynku Charleston Trust



Komentarze